Корисні посилання

понеділок, 30 червня 2025 р.

Як діяти під час стресу, надзвичайної ситуації чи тривоги: у Запоріжжі обговорили психологічну готовність громад

 

    26 червня на базі обласного управління ДСНС в Запорізькій області відбувся день спільнодії «Психологічні практики МВС», учасниками якого стали співробітники інституту - кандидат психологічних наук, доцент кафедри менеджменту освіти та психології Юлія Чемодурова та методист обласного науково-методичного центру психології та соціології освіти Ганна Лисак. Ініціатива об’єднала фахівців довкола теми ментальної стійкості. Такі зустрічі є частиною Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?», ініційованої Першою леді Оленою Зеленською.

  Учасники моделювали реальні ситуації: як діяти під час повітряної тривоги, підтримати дитину у стресі, заспокоїти людину в паніці.

 

Детальніше – за посиланням: https://tinyurl.com/2s3dst48.


пʼятниця, 20 червня 2025 р.

Тренінг "Практика управління закладом освіти в умовах змін та зовнішніх викликів"

 

18 червня 2025 року завершився тренінг «Практика управління закладом освіти в умовах змін та зовнішніх викликів», організований для керівників закладів загальної середньої та спеціалізованої освіти. Проведення тренінгу забезпечили викладачі кафедри менеджменту освіти та психології: к.держ.упр., доцент Євгенія Гревцева, к.пед.н., доцент Тетяна Бабко, к.держ.упр., доцент Тетяна Кравченко. Мета тренінгу – розвиток загальних і професійних компетентностей керівників закладів загальної середньої освіти у межах теорії й практики освітнього менеджменту в умовах змін та зовнішніх викликів.

     Під час тренінгу учасники мали можливість опрацювати актуальні питання, пов’язані з управлінням закладом освіти в умовах змін та викликів сьогодення, зокрема: формування системи цінностей сучасного закладу освіти в умовах реалізації європейського вектора розвитку України; розбудова системи надолуження соціально-ціннісних втрат і культурних розбіжностей: управлінські практики; забезпечення сприятливого соціально-психологічного клімату в колективі з урахуванням зовнішніх обставин та викликів сьогодення; соціальна відповідальність в управління закладом освіти

     Під час вебінарів керівники закладів освіти активно долучалися до обговорення, ділилися власним управлінським досвідом та викликами, з якими стикаються у своїй професійній діяльності, якісно та відповідально виконували всі поставлені завдання.

 

Дякуємо всім учасникам за активність, відкритість і прагнення до змін! Запрошуємо до співпраці та нових освітніх ініціатив!

 

Тренінг «Формування емоційно-етичної компетентності педагогічних працівників закладів освіти»

     З 16 по 19 червня пройшов тренінг «Формування емоційно-етичної компетентності педагогічних працівників закладів освіти». Разом з тренерами кафедри менеджменту освіти та психології: к.психол.н, доц., завідувачкою кафедри Тетяною Афанасьєвою та к.  з державного управління, доцентом Євгенією Гревцевою учасники занурилися у світ емоційної грамотності та етичних принципів.

    У сучасному світі педагоги щодня стикаються з викликами: від емоційного вигорання до складних міжособистісних взаємодій. Тренінг став відповіддю на ці виклики, допомагаючи педагогам: розпізнавати та керувати власними емоціями, зберігаючи психічне здоров’я; оволодіти техніками боротьби зі стресом та запобігання професійному вигоранню; розвивати комунікативні навички, щоб будувати міцні зв’язки з учнями, колегами та батьками; впроваджувати етичні стандарти, вирішуючи моральні дилеми та створюючи атмосферу довіри.
 
    Педагоги навчилися: визначати емоційні стани та управляти ними; створювати підтримуюче середовище для розвитку позитивної самооцінки учнів; застосовувати стратегії ефективної комунікації в складних ситуаціях; формувати спільноту, де кожен відчуває себе почутим і цінним.
 
Дякуємо всім учасникам за ентузіазм, відкритість і прагнення до змін! Запрошуємо до нових освітніх ініціатив!
 

 

Тренінг для педагогічних працівників «Формування європейських цінностей в новій українській школі»

         З 16 по 19 червня тренерами кафедри менеджменту освіти та психології: к.психол.н, доц., завідувачкою кафедри Тетяною Афанасьєвою та к.  з державного управління, доцентом Євгенією Гревцевою був проведений тренінг для педагогічних працівників «Формування європейських цінностей в новій українській школі».

    Учасники тренінгу дослідили: європейські цінності; ціннісні орієнтири НУШ та розкрили зміст морально-етичних, соціально-правових й особистісно зорієнтованих цінностей; проаналізували основні проблеми формування цінностей в закладах освіти. Учасники тренінгу  визначили ефективні шляхи їх впровадження в закладах загальної середньої освіти в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа».


 

Тренінг «Розвиток креативності в освітній діяльності» (для педагогічних працівників)

        З 16.06 по 19.06.2025 року відбувся тренінг «Розвиток креативності в освітній діяльності» (для педагогічних працівників)

      Тренери: к. психол. наук, доцент Тетяна Афанасьєва, к.з держ.упр, доцент Тетяна Кравченко разом з учасниками тренінгу розглянули сучасні підходи до розвитку креативності в освітньому процесі, методики стимулювання творчого мислення учнів та педагогів, а також відпрацювали практичні навички впровадження інноваційних технологій у навчанні.

     Педагогічні працівники опанували інструменти креативного викладання, створення інтерактивного освітнього середовища та розвитку soft skills у здобувачів освіти. Тренінг сприяв формуванню у педагогів компетенцій для впровадження креативних підходів у професійну діяльність, що відповідають викликам сучасної освіти.

Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу

      З 11 по 19 червня  пройшло п’ять тренінгів з Психосоціальної підтримкм учасників освітнього процесу. Тренери к.психол.н., доцент, завідувач кафедри менеджменту освіти та психології Тетяна Афанасьєва та к.психол.н., доцент Юлія Чемодурова разом з учасниками поглибили знання та вдосконалили навички щодо надання першої психологічної допомоги та психосоціальної підтримки дітям; відпрацювали техніки профілактика емоційного вигорання педагогів в умовах війни; опанували системи базових методів та технік щодо розвитку стресостійкості (резилієнтності) педагогів та учнів.  

 

 

Моніторингове дослідження на тему "Запровадження демократичних цінностей в закладі освіти на шляху до євроінтеграції освітнього процесу"

    У період з 2 по 14 квітня 2025 року в Запорізькій області було проведено моніторингове дослідження «Запровадження демократичних цінностей у закладах загальної середньої освіти на шляху інтеграції України до європейського освітнього простору».

    Дослідження ініційоване в межах реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти відповідно до Концепції «Нова українська школа» та Державного стандарту базової середньої освіти. Його мета – проаналізувати сучасний стан упровадження демократичних цінностей у шкільному середовищі та визначити рівень їх дотримання в повсякденній педагогічній взаємодії.

    Респондентами виступили керівники закладів освіти, педагогічні працівники та фахівці психологічної служби системи освіти регіону. Опитування проходило в онлайн-форматі з дотриманням принципів анонімності, що забезпечило об’єктивність та достовірність зібраних даних.

🔹 Серед ключових результатів дослідження:

  • високий рівень обізнаності педагогів щодо засад демократичного врядування та прав дитини;
  • активне залучення здобувачів освіти до прийняття рішень у шкільному житті;
  • впровадження принципів поваги, рівності, інклюзії та відповідальності в освітній процес.

📌 Моніторингове дослідження засвідчило: заклади освіти Запорізької області демонструють позитивну динаміку у впровадженні демократичних цінностей. Педагоги активно застосовують принципи взаємоповаги, толерантності та прав людини. Водночас учнівське самоврядування потребує подальшого посилення, а також – ширшого використання практичних інструментів для залучення здобувачів освіти до управління освітнім процесом.

    Серед ключових запитів педагогів – необхідність у реальних кейсах, прикладах та ефективних методиках для впровадження цінностей у щоденне шкільне життя. Отримані результати стануть основою для наступних кроків у розбудові демократичного, безпечного та орієнтованого на права людини освітнього середовища.

📊 Інструментарієм дослідження стали електронні анкети для кожної категорії учасників, а методи обробки включали статистичний аналіз, порівняння відповідей та їх візуалізацію.

📝 Підготовку та реалізацію дослідження забезпечили: 

  • методист ОНМЦ моніторингових досліджень якості освіти Евеліна Лук’янчук;
  • викладачі кафедри менеджменту освіти та психології:
    Тетяна Бабко, Євгенія Гревцева, Тетяна Кравченко, Юлія Чемодурова;
  • завідувач кафедри – Тетяна Афанасьєва;
  • завідувач ОНМЦ моніторингових досліджень якості освіти – Роман Шумада. 

Моніторингове дослідження 

вівторок, 17 червня 2025 р.

Рефлексивна зустріч з питань впровадження ДСБСО

      

13 червня 2025 року на базі КЗ «Козацький ліцей» ЗОР відбулася рефлексивна зустріч проєктної групи КЗ «ЗОІППО» ЗОР та команд пілотних закладів освіти Запорізької області. Захід проходив у межах ІІ етапу всеукраїнського інноваційного освітнього проєкту щодо впровадження Державного стандарту базової середньої освіти.      
 
    У заході взяли участь понад 50 педагогів із закладів-учасників пілотування: «Козацького ліцею», Балабинського ліцею «Престиж», Бердянського ліцею «Сузір’я», школи «Талант» (м. Дніпрорудне), гімназії «Інтелект» (смт Кушугум), а також викладачі кафедри менеджменту освіти та психології КЗ «ЗОІППО» ЗОР.

    Про значущість пілотування реалізації Державних стандартів базової та профільної середньої освіти зазначили у своїх вітальних словах ректор КЗ «ЗОІППО» ЗОР Едуард Гугнін, проректор з наукової роботи та міжнародної діяльності Тетяна Гура, проректор з навчально-методичної роботи Людмила Чернікова, директор «Козацького ліцею» Оксана Губіна.

    Учасники зустрічі обговорили результати пілотування, проблемні питання, шляхи їх вирішення та подальші кроки реалізації освітньої реформи. Координаторка проєкту Світлана Фокша презентувала спільну діяльність, а координатори освітніх галузей провели предметні діалоги з учителями.


понеділок, 16 червня 2025 р.

Академія молодого психолога в системі освіти

        З 20 травня по 12 червня 2025 року була проведена Академія молодого психолога в системі освіти, спрямована на підвищення професійної компетентності молодих фахівців у сфері психологічної підтримки освітнього процесу.

У заході взяли участь провідні науковці та практики кафедри:

  • Тетяна Гура, доктор психологічних наук, професор, проректор з наукової і міжнародної діяльності КЗ «ЗОІППО» ЗОР;
  • Тетяна Афанасьєва, кандидат психологічних наук, завідувач кафедри менеджменту освіти і психології КЗ «ЗОІППО» ЗОР;
  • Юлія Чемодурова, кандидат психологічних наук, доцент кафедри менеджменту освіти і психології КЗ «ЗОІППО» ЗОР.

Щиро вдячні фахівцям-психологам, які поділилися безцінним досвідом з учасниками:

  • Сергію Дружиніну, регіональному координатору Всеукраїнської програми підтримки ментального здоров’я «Ти як?», ініційованої першою леді Оленою Зеленською;
  • Оксані Доновській, практичному психологу Запорізької гімназії №5 Запорізької міської ради;
  • Еллі Еміновій, практичному психологу, соціальному педагогу КЗ «Василівська ЗОШ I-III ст. №3» ВМР Запорізької області, представниці БФ «UA Mental Help», психологу-консультанту, психотерапевтці за методами КПТ, ДБТ, транзакційного аналізу, дійсному члену Національної психологічної асоціації (НПА), УСТА та EATA;
  • Вікторії Кочегуровій, практичному психологу закладу дошкільної освіти (ясла-садок) №144 «Запорожець» Запорізької міської ради;
  • Оксані Нечитайло, практичному психологу Володимирівського ліцею «Успіх» Широковської сільської ради Запорізького району Запорізької області;
  • Світлані Яланській, практичному психологу Запорізької гімназії «Контакт» Запорізької міської ради;
  • Ірині Юрченко, практичному психологу Запорізької гімназії №25 Запорізької міської ради.

     Учасники Академії представили власні проєкти, присвячені збереженню психічного здоров’я в закладах освіти. Ці ініціативи включали практичні рекомендації та інноваційні підходи до створення психологічно безпечного освітнього середовища для учнів, педагогів та батьків.

       Академія стала платформою для обміну досвідом, професійного розвитку та впровадження сучасних підходів до психологічної підтримки в освіті. Учасники отримали практичні інструменти для роботи з дітьми, педагогами та батьками, а також обговорили актуальні виклики у сфері ментального здоров’я.

Разом ми створюємо майбутнє, де кожен у закладі освіти відчуває підтримку та турботу! Любі психологи, долучайтеся до нашої професійної спільноти, щоб разом змінювати життя на краще!

Плекання резилієнтності в закладі освіти

     09.06-13.06 пройшов тренінг «Плекання резилієнтності в закладі освіти». Тренери к.психол.н., доцент, завідувач кафедри менеджменту освіти та психології Тетяна Афанасьєва та к.психол.н., доцент Юлія Чемодурова разом з учасниками розглянули 3 модуля: резилієнтні педагогічні працівники; резилієнтні класи/групи; психологічне консультування техніками КПТ на основі моделі резилієнтності.

       Учасники ознайомитися з концепцією стійкості (резилієнтності) та механізмами її формування; удосконалили практичні навички щодо ідентифікації та активізації життєвих цінностей; покращили соціальні стосунки та комунікації в педагогічному, учнівському та дитячому колективах; ознайомилися зі стратегіями менеджменту емоційного клімату та ефективного вирішення поширених поведінкових труднощів.

Плекаємо стійкість у наших закладах освіти разом!





вівторок, 10 червня 2025 р.

Завершено першу дистанційну частину навчання за методом Scaffold: крок до впровадження європейської рамки компетентностей у пілотному закладі освіти


    Із вдячністю та приємними враженнями відзначаємо завершення першої дистанційної частини навчального курсу Scaffold, присвяченого впровадженню Європейської рамки компетентностей у контексті Нової української школи.
    До участі в навчанні активно долучилися координатори НУШ, управлінська команда та педагогічні працівники пілотного закладу освіти “Козацький ліцей” Запорізького регіону.
 
     Дистанційна частина програми включала чотири синхронні онлайн-зустрічі, під час яких учасники:
  • ознайомилися з логікою компетентнісного підходу в європейському освітньому просторі;
  • опрацювали інструменти та ресурси методики Scaffold;
  • дослідили можливості інтеграції рамки компетентностей у шкільну практику.

У рамках курсу було вивчено та практично опрацьовано три ключові модулі, які стали основою для розуміння сучасного бачення компетентнісного навчання як процесу, що виходить за межі окремого предмету і охоплює весь освітній досвід дитини.

Навчання проводили сертифіковані тренерки: доц. Тетяна Кравченко та доц. Людмила Чернікова, які створили простір довіри, взаємоповаги й професійного зростання.

Щиро дякуємо всім учасникам за активну включеність, щирість, гнучкість у мисленні, готовність до нових ідей та рішень.
Це навчання
приклад справжньої спільнодії, в якій народжуються нові освітні практики.

Попереду наступний етап навчання в режимі очної сесії, що передбачає локальне занурення у практику, створення шкільних кейсів,  професійна підтримка змін та рефлексія.

Разом рухаємося до школи, орієнтованої на цінності, компетентності та гідність кожної дитини.


Ресурсна рефлексивна зустріч у межах Програми соціально-емоційного навчання «Зерна» (The LEGO Foundation)

 

    09.06.2025 відбулася ресурсна рефлексивна зустріч у межах реалізації Програми соціально-емоційного навчання "Зерна" (the LEGO Foundation). 250 тренерів та координаторів з усіх куточків України разом з командою Запорізької області поділилися секретами успіху та секретами тренерства, досліджували, надихали, захоплювались, шукали та рефлексували.

    Соціально-емоційне навчання – це основа для гармонійного розвитку особистості. Це про емпатію, розуміння себе й інших, уміння будувати стосунки та приймати виважені рішення. СЕН – це тренування для душі й розуму, що допомагає дітям і дорослим ставати більш відкритими, впевненими та чуйними.

Крокуємо разом далі задля спільного творення майбутнього, у якому кожна дитина має безліч можливостей.

Чекаємо вас на тренінгах!