середу, 20 березня 2024 р.

120 річчя від дня народження Берреса Фредеріка Скіннера

 

«Люди вчаться тому, чого ви їх вчите, а не того, чого ви хочете їх навчити».
«Освіта - це те, що залишається, коли все вивчене забуте».

Беррес Скіннер

 

20 березня 2024 р. відзначається 120 річчя від дня народження Берреса Фредеріка Скіннера (1904-1990), видатного американського соціального психолога, провідного теоретика соціального біхевіоризму.

Беррес Фредерік Скіннер народився в містечку Саскуеханна, штат Пенсільванія, 20 березня 1904 р.

Вищу освіта Беррес Скіннер отримав у коледжі Гамільтона, невеликому гуманітарному навчальному закладі штату Нью-Йорк.

Він спеціалізувався на англійській мові і літературі і мав намір у майбутньому присвятити себе літературній творчості. В 1926 р. він отримав ступінь бакалавра.

Інтерес до психології у Скіннера прокинувся вже після закінчення коледжу. У 1928 р. він вступив до Гарвардського університету на психологічне відділення

Вже після трьох років такої напруженої праці Скіннер отримав докторський ступінь і в тому ж 1931 р. опублікував своє перше серйозне наукове дослідження. Цією публікацією, яка принесла йому популярність, була невелика стаття Поняття рефлексу в описах поведінки, в якій Беррес Скіннер висунув нову трактовку умовного рефлексу. Він розумів його не як реальний акт життєдіяльності особи, властивий їй самій по собі, а як похідне від операцій експериментатора.

З 1931 по 1936 р. Скіннер займався в Гарварді науковою роботою, зосередившись на вивченні поведінки тварин. В цей час він винайшов експериментальний ящик, названий згодом, всупереч протестам самого винахідника, скіннерівським.

У 1936 р. він зайняв посаду викладача в Міннесотського університету і працював там до 1945 р. Тут він детально розробив техніку оперантного обумовлення, що отримала в Сполучених Штатах Америки широке застосування на практиці. Її використовували при вихованні розумово відсталих дітей, лікуванні невротиків і психічно хворих. У всіх випадках модифікація поведінки досягалася тут за рахунок поступового підкріплення: наприклад, хворий винагороджується за кожну дію, що веде крок за кроком до мети, передбаченої схемою лікування.

Восени 1945 р. він очолив кафедру психології в університеті штату Індіана і займав цей пост до 1947 р., після чого повернувся до Гарварду в якості лектора, де працював до виходу на пенсію в 1974 р.

Наукова бібліографія Скіннера вельми обширна: за півстоліття ним було написано 19 великих монографій і безліч статей.

Його теорія і практичні результати досліджень отримали широке застосування в педагогіці і медицині. Крім цього, вони також знайшли втілення в світі бізнесу. Так, наприклад, в організаціях використовується практика існування середовища моментального підкріплення цінних для організації дій. Крім того, у рекламній практиці широко використовують принцип невеликих подарунків та накопичених бонусів.

У 1972 Американська психологічна асоціація (де вже в той час налічувалося близько ста тисяч членів) назвала найвидатніших психологів XX століття. На їх, майже одностайну думку, цей почесний список очолив в ту пору здоровий Б. Ф. Скіннер, який випередив навіть Фрейда (той був названий другим).

 З нагоди ювілею видатного американського соціального психолога в КЗ «ЗОІППО» ЗОР у дистанційній формі буде проведено вебінар «Наукові здобутки Берреса Фредеріка Скіннера як основа когнітивно-поведінкової терапії та ефективних методів навчання». Початок заходу 20 береня  об 11.00.

Для участі у вебінарі необхідно пройти реєстрацію. Його учасники отримають безплатний електронний сертифікат.

Доступ до онлайн-заходу 

Ідентифікатор конференції: 818 0424 1350 Код: 994670

Реєстрація

Немає коментарів:

Дописати коментар